Ayşe Kulin-Veda Esir Şehirde Bir Konak (Tarihi-Biyografik-Duygusal)



Ayşe Kulin yine güzel bir biyografik romana imza atmış.Bu alanda yazarımızı çok başarılı buluyorum.Bu romanın devamı ise Umut adlı romandır.Ancak ben bir yanlış yapmıştım ve ilk  Umut romanını okumuştum,romanı çok sevmiştim.Veda romanını ise yeni okudum.Anlayacağınız ilk önce ikinci kitaptan başlamışım.Siz bu hataya düşmeyin.Sıraya göre giderseniz çok daha anlamlı ve güzel oluyor.

Bu romanda Ayşe Kulin Dedesi aynı zamanda eski maliye nazırı Ahmet Reşat Yediç'in gurbetten gönderdiği mektuplardan da faydalanmış.Yani bir bakıma biyografik bir roman diyebiliriz.Ahmet Reşat Efendi ve ailesinin yaşamına yakından tanık oluyoruz.


Roman tarihe oldukça güzel ışık tutuyor.Osmanlının son zamanlarını,işgal altında bulunan bulunan ülkemizin o zamanlardaki  durumunu bütün gerçekçiliği ile ortaya koyuyor.Yurdumuzun her bir köşesi işgal altındadır.Bir taraftan İngilizler,Yunanlılar diğer taraftan İtalyanlar ve Fransızlar ülkemizde cirit atmaktadır.İstanbul Hükümeti İmparatorluğun yıkılmamasına gayret göstersede işgalci güçleri boyun eğmektedir ve Sevr antlaşmasını imzalamışlardır.Diğer taraftan Şeyh Sait İngilizlerin de destekleriyle isyan etmektedir.Bol para alır bu iş için ve kendileri israf içinde yaşarlar,halbuki ülkemiz çok zor durumdadır.

Diğer taraftan Mustafa Kemal Paşa ve askerleri Anadolu'da direnişe geçmişlerdir.İstanbul ise Osmanlı hükümeti ile Anadolu arasında sıkışıp kalmıştır.

Maliye Nazırı Ahmet Reşat Bey'in yeğeni Kemal Sarıkamış'ta donmaktan son anda kurtulmuş ve ölümün kıyısından dönmüştür.Enver Paşa'nın yaptığı bu büyük hatayı on binlerce vatan evladı canı ile ödemiştir.Dondurucu soğukta Ruslara karşı direnmek ve onları pusuya düşürmek için giden vatan evlatları donarak trajik bir şekilde şehit olmuşlardır.

Kemal ölümden dönmüştür ancak ciddi sorunları vardır.Verem olmuştur,ciğerleri çok fena hale gelmiştir.Reşat Bey'in evinde Saraylı Hanım olarak bilinen teyzeleri,hanımı Behice ve işleri için birkaç yardımcı bayan kalmaktadır.Mehpare adlı  bayanın görevi ise son zamanlarda ölüm döşeğinde olan Kemal'i iyileştirmektir.Kemal vatansever bir delikanlıdır ve Anadoludaki direnişi canı gönülden desteklemektedir.Dayısı Reşat Bey ise İstanbul Hükümeti'ni desteklemektedir.Nitekim yıllarca onlara hizmet etmiştir.

Romanda Mehpare ile Kemal'in birbirlerine olan aşkları da önemli yer tutmaktadır.Ayşe Kulin Tarihi bir romanın içerisine aşkı da harmanlamış ve bu durum harika olmuş:)Ben bu tarz romanları çok seviyorum.Çok başarılı bir roman.Sonu ile insanın yüreğini dağlıyor adeta.

Romanı okurken şu anki halime şükrettim açıkçası.Harp zamanında vatandaşlarımız ne eziyetler çekmiş,romanı okuyunca bunu daha iyi anlıyoruz.Bizler kıtlık nedir bilmeyiz ve hep sabırsız bir şekilde hareket ederiz.O zamanlarda ise açlık,hastalık hat safhadaymış.Ülkemizin durumunu o halde okurken insanın içi cız ediyor adeta.Allah bir daha bizleri böyle durumlarda bırakmasın.Daha iyi bir gelecek için çok ama çok çalışmamız gerekiyor.

Bu güzel,buram buram tarih kokan romanı tavsiye ediyorum.Ayşe Kulin kalemini konuşturmuş  adeta bu romanda.   

Yorum Gönder

10 Yorumlar

  1. çok severim bu seriyi bir solukta okumuştum..

    YanıtlaSil
  2. @audrey

    Güzel seridir,yorumunuz için sağolun..

    YanıtlaSil
  3. hımmm adı aylin dışında hiç okumadım bu yazarı yaaa okusam mı napsam :)

    YanıtlaSil
  4. Ayşe Kulin harika bir yazar ve bu serisinin de muhteşem olduğunu tahmin edebiliyorum. Maalesef yazarın Nefes Nefese kitabından başkasını okuyamadım :( Nefes Nefese de harika bir kitap. Türklerin Yahudileri nasıl Hitlerden kurtardıklarını ve daha pek çok Türkiye gerçeğini anlatıyor aynı zamanda da araya harika bir aşk sıkıştırıyor. Ben de bu tarz kitapları çok seviyorum hem öğretiyor hem duygulandırıyor hem de güzel bir aşk okumamızı sağlıyor. Kitabın sonunda da buruk bir tebessüm ediyorsunuz... Eğer okumadıysanız o kitabını da okuyun ben çok duygulanmıştım.
    Yorumunuz çok güzel, kısa ve öz anlatıyorsunuz. Benim de kitap blogum var daha yeni ve ben bazen aşırı uzattığımı ve milleti sıktığımı düşünüyorum. Arkadaşlarım da tam tersi daha uzun yazabilirsin sıkıcı değil diyerek teşvik ediyorlar ama acemiliğimden olsa gerek kendi yazdıklarım bana güzel gelmiyor. Sizin kitapları yorumlamanızı çok beğeniyorum. Ayrıca kaliteli kitaplar seçiyorsunuz. Of Yine konuyu uzattım sanırım :) Size başarılar dilerim :)

    YanıtlaSil
  5. @FARKLI DİYARLAR
    Dediğiniz kitabı okumadım ancak okuyacağım inşallah ilerleyen zamanlarda.Değerli yorumlarınız için teşekkürler.Bir anda kendimi 4 sene öncesinde buldum.Bloğumu ilk açtığımda ben de upuzun yazıyordum:)Yani nasıl özetleyeceğimi bilemiyordum,acemilikten olsa gerek.Baktım böyle olmayacak yorumlardan daha kısa ve öz yorumlamaya başladım.Zamanla sen de göreceksin ki istesen de çok uzun yazamayacaksın belki:)Bir de çok uzun yazarken spoiler verme ihtimali yükseliyor ve okuyucular bu sefer kızıyor ya kitabın sonunu niye açıkladın diye:)O yüzden en iyi kitabın özünü yazmak.Kendi fikirlerimizi ön plana çıkarabilmek.Birazdan bloğuna bir uğrayacağım:)Hoşgeldin,sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cevabınızı daha yeni gördüm kusura bakmayın. Evet haklısınız acemilikten dolayıdır. Zamanla kendimi geliştiririm sanırım :)
      Ben de yaz geldiğinden beri kitabın konusundan çok o kitaptan çıkardığım fikirleri yazmayı düşünüyordum. Çünkü konusunu özetlemek için uğraşırken amacımdan sapıyorum sanırım. Sizin de dediğiniz gibi öyle daha iyi oluyor. Bloguma baktığınız için de teşekkür ederim. Başarılar :)

      Sil
  6. Bu arada bloğun yorum kısmındaki sıkıntıdan dolayı bazı yerler eksik görünüyor,kusura bakmayın:) n plana çıkarabilmek yazmıştım ancak arabilmek görünüyor:)

    YanıtlaSil

Değerli Yorumlarınız İçin Çok Teşekkürler..