Johann Wolfgang Von Goethe-Genç Werther'in Acıları





Dünya Klasiklerinin yeri bende çok ayrıdır.Yine tadı damağımda kalan bir eser oldu Genç Werther'in Acıları isimli bu muazzam yapıt.

Kitap kahramanımız Werther'in dostum diye hitap ettiği Wilhelm isimli kişiye yolladığı mektuplardan oluşmaktadır.Sürekli olarak gönderdiği bu mektuplardan bu güzel roman ortaya çıkmış.Bir nevi mektuplaşma diyebiliriz aslında bu romana ama tek taraflı olmak kaydı ile.

NOT:Spoiler İçerir

Aydın ve kültürlü bir insan olan aynı zamanda hukuk işleriyle uğraşan Werther,şehir hayatından sıkılır ve doğa harikası olan Wahlheim adlı bir kasabaya yerleşir.Bu kasaba yemyeşil bir bitki örtüsüne sahip,harika manzarası olan bir yerdir.Werther istediği huzuru bu kasabada bulmuştur adeta.

Werther için herşey yolunda giderken bir gün Lotte adında bir bayanla karşılaşır ve hayatı tamamen değişmeye başlar.Werther Lotte'ye amansız bir şekilde aşık olmuştur.Onu takıntılı bir şekilde sevmeye başlamıştır ancak ortada çok büyük bir sorun vardır.Lotte Albert isimli bir şahısla nişanlıdır ve o dönemdeki toplumsal ve ahlaki ortam böyle bir aşka onay vermemektedir.Gel de bunu Werther'e anlat.Kalp söz dinler miki?Bu imkansız aşk Werther'i günden güne eritmektedir.İyice içine kapanan Werther yaşamının anlamı olarak imkansız aşkı olan Lotte'yi görmektedir.

Lotte de bu aşkın imkansız olduğunu bilmektedir.O da Werther'e karşı iyi duygular beslese de bunun daha ileri bir boyuta gidemeyeceğini bilmektedir.Werther'in sık sık olan bu ziyaretleri Lotte'yi endişelendirmektedir.Bu ziyaretlere artık bir son vermesi için Werther'i uyarır.

Bunun üzerine kahramanımız Werther zaten duygusal olarak yıpranmışken Lotte'yi bir daha görememe düşüncesi onu artık iyice yiyip bitirmiştir.Melankolik bir yapıya bürünen Werther Lotte ile birlikte olmasının artık imkansız olduğunu anlar ve hayatına son verir.Bunu yaparken de Lotte'ye bir mektup yazmayı da ihmal etmez.

Yazıldığı dönemde büyük yankı uyandıran bu eser Almanya'da gençler arasında bir intihar salgını yaratmıştır.Buna Werther Salgını ismini vermişler ve intihar vakalarında ciddi bir artış olmuş.Hal böyle olunca kitap Almanya,Danimarka,Belçika gibi ülkelerde yasaklanmış.Düşünsenize yazar o duygu yükünü öylesine hissettirmiştir ki,okuyan gençleri intihara sürükleyecek kadar ileri gitmiştir.

Peki intihar bir salgın mıdır?Bu olaylar üzerine araştırma yapan bilim adamları vakaları inceledikten sonra intiharın bir salgın hastalık haline gelebileceğini açıklamışlar.

Johann Wolfgang Von Goethe duygu yükünü insanlara öylesine iyi aktarmış ki bbir döneme damga vurmakla kalmamış,bu eserini klasikler arasına yazdırmayı başarmıştır.Gerek Werther'in duygusal karmaşasını gerekse onun Melankolik tavırlarını o kadar ustaca işlemiş ki hayran kalmamak elde değil.İmkansız aşkı Goethe'nin eşşiz kaleminden okumak bana çok büyük bir keyif verdi.

Alıntılar...
Anın tadını çıkaracağım, geçmiş benim için geçmişte kalacak.

Hayır, benim kalbim o kadar bozuk değil. Ama zayıf! Yeteri kadar zayıf! Bu da bir bozukluk değil mi?

Sabahları uyanıp parıldayan güneşi gördüğümde, "Al işte, yine cenneti andıran bir gün ve yine insanlar bunu mahvedecekler" diye düşünmekten kendimi alıkoyamıyorum.

Bazen aklım almıyor; onu yalnızca ben, hem de öylesine içten, öylesine dolu dolu severken, ondan başka hiçbir şey görmez, bilmezken, ondan başka hiçbir varlığım yokken, nasıl olur da onu bir başkası da sever, sevebilir?

İki ömrüm olsun isterdim; biri yaşamak, diğeri okumak için.


Böyle mi olacaktı, insanı sonsuz derecede mutlu kılan şey, aynı zamanda üzüntüsünün kaynağı mı olmalı?

Yorum Gönder

28 Yorumlar

  1. Geçenlerde aldım sanırım, artık bir okuyayım diyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeneceğinizi ümit ediyorum, ben çok başarılı buldum:)

      Sil
  2. Yazarı hiç okumadım. Aşk konusuna mesafeli yaklaşsam da güzel anlatmışsınız. Okuyan insanların intihar etmiş olması üzücü, demek içlerinde öyle bir düşünce varmış ki kitap harekete geçirmiş. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında aşktan çok, ızdırap çeken bir gencin acılarına ortak oluyoruz

      Sil
  3. Yıllar önce okuduğum bir kitaptı. Okurken beni çok etkilediğini anımsıyorum.

    YanıtlaSil
  4. Okumaya değer bir kitap gibi duruyor:) Ben de yeni bir bloggerım. Blogumda deneme yazılarımı ve öykülerimi paylaşıyorum. Ziyaret etmek isterseniz beklerim:)

    YanıtlaSil
  5. Yüzyıllar önce etkiliyormus ama dediğiniz gibi artık etki felan kalmadı :)

    YanıtlaSil
  6. Yirmi yılı geçmiştir okuyalı. Okuma serüvenimde izler bırakan bir kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Epey bir zaman geçmiş,insanda iz bırakıyor haklısınız

      Sil
  7. Elimdeki klasiklere bakacaktım tekrar gelmeden önce ama fırsat bulamadım. Aşk, kitabın kahramanının kimyasını fena halde bozmuş. Gençler duyguları daha yoğun yaşıyorlar, intihar salgınının nedeni bu yoğun duygular olsa gerek.
    İnceleme için teşekkür ediyorum, kitabı bulursam göz atayım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gençlerin kanı daha hızlı akıyor:) Bu devirde duygu felan kalmadı bence bu şekilde :) Yorum için ben teşekkür ederim, sevgiler

      Sil
  8. Kıtap hakkında daha fazla bilgim oldu okumaya çalışacağım kolay gelsin hocam

    YanıtlaSil
  9. Kitap, harika bir klasiktir. Çok güzel anlatmışsınız. Okuyan gözlerinize sağlık olsun.

    YanıtlaSil
  10. Yıllar önce okumuştum ama beni pek etkilememişti. Hatta insanların neden intihar ettiğini anlayamamıştım. Tabii ben biraz duygusuz olduğum için de böyle düşünüyor olabilirim :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Estağfurullah, benim çok hoşuma gitti yazarın dili ve melankoli içerisinde olan werther'in duyguları

      Sil
  11. Goethe çok severek okuduğum yazarlardandır.Genç Werther'in Acıları da çok güzeldi.

    YanıtlaSil
  12. Benim de bir türlü okuma fırsatı bulamadığım bir eser, çok merak ediyorum, elinize sağlık çok güzel anlatmışsınız:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, inşallah okursunuz ve beğenirsiniz

      Sil
  13. Birkaç sene önce okumuştum ama çok sevemedim. Çeviri kaynaklı da olabilir sanırım, güzel bir çevirili haline tekrar şans vermeyi düşünüyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı kitaplar da oluyor ya, zevkler ve renkler misali. Benim çok hoşuma gitmişti :)

      Sil

Değerli Yorumlarınız İçin Çok Teşekkürler..