George Orwell-1984(Distopya)


 
Bu kitabın telif hakkı kalkınca hemen hemen her kitapçı yada kitap fuarında her stantta görür olmuştum.Sadece bu romanı değil aynı zamanda Hayvan Çiftliği romanı içinde bu durum geçerli idi.İlk önce Hayvan Çiftliği ile George Orwell'ın yarattığı Distopya dünyasına katılmış oldum.Distopya kitaplarını ve filmlerini her zaman sevmişimdir.Bu kitabı da severek okudum.

Roman 1948'de yazılmasına rağmen hala güncelliğini koruması beni çok etkiledi.Yaşadığımız döneme dair çok güzel tespitleri var.İnsanı gerçekten düşündüren ve ürküten cinsten bir roman olmuş.Bu roman ile George Orwell hayranlığım bir kat daha arttı diyebilirim.Gerçekten mükemmel bir distopya örneği olmuş.

Kitabın 2.kısmında yer yer sıkılsam da bitirdiğimde beni çok etkiledi.Her  türlü baskı ve dayatmaya maruz kalan insanların iktidara karşı geldiğinde başına gelen korkunç olaylar aslında günümüze  ne kadar da benziyor diye düşünmeden edemiyor insan.Baskı altında bulunan bir toplumda yaşamanın ne denli zor olduğu açıkça dile getirilmiş romanda.George Orwell taa 1948 den hem günümüze hem de gelecek yıllara atıfta bulunmuş resmen.Bu ne büyük bir ustalıktır.

Her yerde tele ekranların olduğu bir toplum içinde olduğunuzu düşününün.7/24 izlendiğinizi ve kurallara harfiyen uymanız gerektiğinizi düşünün.İktidarı eleştirirseniz buhar olursunuz.Buradaki buhar kavramı çok İroniktir.Aşık olmak yasaktır,evlenmek sadece nesli devam ettirmek için gereklidir.His tamamen yok olmuştur.Büyük Bilader ne derse o doğrudur.Allahtan bile üstündür büyük bilader.2+2=5 diyorsa o doğrudur,4 derseniz buhar olursunuz:) Bir kağıda not tutmak bile yasaktır.Sadece size verilen kurallara uyarak yaşamak zorunda olduğunu bir toplum düşünün.Gerçekten kan donduran bir olay.Evin içerisinde hatta rüyanızda bile konuşurken bir hata yaparsanız buhar olursunuz:)

Ana Karakterimiz Winston  bütün bu dayatmalara karşı içten içe karşı gelmektedir.Dayatmalar öyle bir hal almıştır ki,ailedeki çocuklar bile ebeveynlerinin yapmış olduğu hataları anında İktidara iletir ve ceza almalarını sağlar. Kahramanımız  Winston Julia adında bir kadına aşık olunca hem kendi başına hem aşkının başına gelecek olan olayları hayranlıkla okuydum.Aşık olmak yasak Winston manyak mısın sen böyle bir toplumda aşık oluyorsun:) Büyük Bilader var burada kuralları o koyar,sen kimsin ki aşık olacaksın:)

Kitap 3 bölümden oluşmaktadır.2.bölümde yer yer sıkılma nedenim ise Okyanusya ve Orta Asya arasında geçen savaşa oldukça yer vermesiydi.Bu biraz beni romandan koparsa da sonraki bölüm çok güzel ilerledi.Gerek finali ile gerekse düşündürükleri ile tam bir Distopya romanı olmuş.Kalemine sağlık George Orwell...

Yorum Gönder

26 Yorumlar

  1. Sanırım distopya sevmediğim için bitiremediğim bir kitap oldu. Yazarın tarzını sevemedim, Winston ve Julia'ya da hiç ısınamadım, beni bir türlü çekmedi kitap. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olabilir, ben aksine çok sevdim kitabı,ama yer yer sıkıcı gelmedi değil. Distopya romanlarını çok severim ancak bu sıradan bir distopya değildi, çok daha derin bir distopya bence:)

      Sil
    2. Derin olabilir ama hikayenin aktarılış şeklini sevmedim. Ana karakter bile çok itti beni. Nadiren bu kadar gıcık olurum, kitapta sevdiğim hiçbir şey yoktu. Bazı kitaplar konusunda çoğu kişiyle zıt düşebiliyorum ama beğendiğimizi nasıl söylüyorsak aksini de söyleyebiliriz. :)

      Sil
    3. Kesinlikle duygularımız nasılsa o yönde devam:)

      Sil
  2. Tabiki zaten beğenmek zorunda da değiliz, Kitapda zevk ve renk muhabbeti gibi,burada güzelleşiyor işte durum:)

    YanıtlaSil
  3. Distopyalar içinde en sevdiğim romandır. Hayvan Çiftliği, 1984'e göre biraz hafif kalıyor ama o da iyiydi. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  4. Ne kadar distopya olsa da insanı farklı yerlerden yakalamayı başarıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen,zaten sadece distopya olarak görmemek lazım, konusu baya düşündürücü

      Sil
  5. Hayvan çiftliğinin belki sonunu erken düşünmüş olabilirsiniz,ama bu 2 Kitapda bence güzeldi

    YanıtlaSil
  6. 1984 ün filmini de kaçırma (m. radford) :) distopyalardan gidiyon evet şey var bir deee, zamyatin biz :)

    YanıtlaSil
  7. objektif bakışla okunması en gerekenlerden, Orwell de harika yazıyor, ben de Orwell serisine başladım bu da hemen okuyacaklarım arasında, güzel bir hatırlatma dürtmesi oldu, teşekkür ediyorum, keyifli okumalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeneceğinizden eminim Eylem hanım, teşekkürler

      Sil
  8. Böyle bir ortamda insan bunalıma girer

    YanıtlaSil
  9. Yıllar önce bloggerlarla ortak okuma yapmıştık. 6-7 kişi kitabı okuyup yorumlamıştık. Çok etkileyici bir kitap. Üstünden yıllar geçmesine rağmen güncelliğini hâlâ koruması hem ürkütücü hem etkileyici.

    YanıtlaSil
  10. 1984'ün filmini izlemiştim ama kitabını edinmeme rağmen başlayamadım. Konusu etkileyici hakikaten. İnsanın ruhunu daraltan isyan ettiren bir konusu var. Yazarın Hayvan Çiftliğini hem ondan hem de Uğur Mumcu'dan okumuştum.
    Telif hakkından bahsedince google'a sorma gereği duydum. 70 yıllık bir süreç varmış. Sabahattin Ali'nin, Stefan Zweig'in kitaplarının piyasadaki bolluğunun sebebini de anlamış oldum böylece... Emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  11. Distopya severim ama neden bilmem elim hiç gitmiyor George Orwell kitaplarına...

    YanıtlaSil
  12. Hayvan Çiftliği’ni ve 1984’ü okumuştum. 1984’ü okurken ben de ara ara sıkılmıştım. Hayvan Çiftliği daha sürükleyici gelmişti.

    YanıtlaSil
  13. Yazarın kitaplarını okumadım hiç. Hayvan Çiftliği kitabı kütüphanemde duruyor, ne zaman elime alsam bırakıyorum, okuyamıyorum bir türlü:) Demek ki daha okuma zamanım gelmemiş, merak da ediyorum ama zaman gerekli sanırım benim için:)

    YanıtlaSil

Değerli Yorumlarınız İçin Çok Teşekkürler..