Sabahattin Ali-İçimizdeki Şeytan





  Her insanın içinde bir şeytan var mıdır?Yoksa bu şeytan diye nitelendirdiğimiz bitmek bilmeyen arzularımız mıdır?Yoksa yaptığımız bencilliklerin,hataların,doyumsuzluk ve tatminsizliğimizin vücut bulan hali midir?

Sabahattin Ali bu romanında toplumsal hayatı ele alarak içimizdeki şeytanın bize neler yaptırabileceğine değinmiş.Kitap yorumuna geçmeden önce Nihat adlı karakterin aslında Hüseyin Nihal ATSIZ isimli Türk yazar olduğuna değinmek isterim.Zamanında Atsız Sabahattin Ali'yi vatan düşmanı olarak nitelendirmiş ve aralarında çıkan bu talihsiz olayda Sabahattin Ali Atsız'a dava açar ve Atsız 6 ay ceza alır.

Sabahattin Ali'nin düzene karşı yapmış olduğu başkaldırıları ve yazıları onu bitmek bilmeyen bir cezalar silsilesine sokacaktır.Ancak Sabahattin Ali hiçbir zaman geri adım atmayacak düşüncelerini özgürce dile getirmeye devam edecektir,bu işin sonu hapishanede bitse bile.Sonra o meşhur Aldırma Gönül adlı şiirini Sinop Cezaevinde yazacaktır.

Şimdi romanın konusuna dönecek olursak;Ömer adlı karakterimiz İstanbul'da bir vapurda arkadaşı Nihat ile seyahat ederken Macide isimli bir bayan görür ve ona ilk görüşe aşık olur.Yıldırım aşkına tutulmuştur adeta.Tam Macide'ye doğru yürürken arkasından tanıdık bir ses duyar.Bu ses uzaktan akrabaları olan Emine hanıma aittir.Tesadüf budur ki Macide de akrabaları olan  Emine hanımın evinde kalmaktadır.Ömer için bu ne güzel bir tesadüftür:)

Macide Balıkesir'de yetişmiş alımlı bir genç kızdır.Musiki eğitimi almaktadır.Bedri adında yakışıklı bir hocaları vardır.Bedri de içten içe Macide'ye duygusal anlamda birşeyler hissetmektedir.Ancak lise biter ve Macide konservatuar eğitimi için İstanbul'a gider ve akrabaları Emine Hanımın evine yerleşir ve böylece bu aşk daha başlamadan bitecektir.

Gel zaman git zaman Ömer Emine Hanımın evini sık sık ziyaret etmeye başlar.Ziyaretlerinin sebebi malumumuz Macide'ye duyduğu sevgidir.Ömer'in Macide'ye karşı duyduğu aşk her geçen gün artmakta ve onu divaneye çevirmektedir.Herşey yolunda giderken Macide'nin babası vefat eder.Dolayısı ile Macide'ye gelen para azalır.Hal böyle olunca Emine hanım ve kocasına yük olamaya başlar.Sağolsun omlar da bunu Macide'ye çok güzel bir şekilde hissetirirler.Para bitti aşk bitti misali.Ah para ne lanet birşeysin sen,yokluğun ne büyük bir beladır.

Macide zamanla Ömer'e alışmış ve onu sevmeye başlamıştır.Emine hanım ve kocasının imalı laflarına daha fazla katlanamayan Macide kendine bir çıkış yolu olarak Ömer'in sevgisini görür ve onun evine yerleşmeye karar verir.Ömer de bunu tahmin edeceğimiz üzere seve seve kabul edecektir.

Ömer çalışmaktadır ancak kazandığı para ancak kendisine zor yeterken şimdi bir de Macide'nin yükü omuzlarına binecektir.İşte Ömer'in içindeki şeytan diye adlandırdığı tabu kendini bu dönemlerde daha çok hissettirecektir.Asla yapmadığı şeyleri yapmaya başlar Ömer.Bunda parasızlığın vermiş olduğu açlık daha çok ön plana çıkmıştır,Ömer'e hırsızlık yaptıracak kadar.

Macide Ömer'in arkadaşlarından hoşlanmamaktadır.Sık sık Ömer'in evine gelen arakdaşları Macide'yi çok tedirgin etmektedir.Onu tedirgin etmeyen tek kişi ise lise hocası Bedri'dir.Bedri ablasının hastalığı yüzünden müzik öğretmenliğini bırakmıştır ve İstanbul'a sık sık gelmeye  başlamıştır.Eski arkadaşı Ömer ile de sık sık görüşen Bedri,Macide'nin yokluk içerisinde geçen günlerine acımaktadır.

Ömer Macide'yi çok sevse de yaptığı hatalar ve maddiyatsızlığın verdiği geçim sıkıntısı Macide'yi günden güne Ömer'den uzaklaştırmaktadır.Ve bir gün Ömer tutuklanır.Sebebi ise arkadaşları ile olan muhabbetleridir.Çoğu siyasi muhabbetlerdir ki bunda yakın arkadaşı Nihat'ın siyasi ideolojilerinden kaynaklanan sıkıntılardır.Ömer tutuklu kaldığı süre boyunca kendisini iyice dinlemiş ve Macide'ye bu sefil hayatı daha fazla yaşatmama adına ondan ayrılma kararı alır.Zaten Macide de bir süre ondan ayrılmayı düşünmektedir.

Ömer Macide'yi arkadaşı olan Bedri'ye teslim eder ve ondan ayrılır.Zaten Macide de içten içe Bedri'ye karşı bir sevgi beslemektedir.

Nedense bu güzel romanın sonu beni pek tatmin etmedi.Sanki birşeyler havada kaldı.Ama romanın genelinde hakim olan toplumsal konuları usta yazar son derece güzel yansıtmış.Ömer'in dediği gibi içimizdeki Şeytan bize hata yaptırmaya meyilli bir yaratıktır.Onu içimizde öldürmek bu minvalde çok önemlidir.Günümüzde çoğumuz hata yaptıktan sonra Şeytana uyduk deriz.Bu işin aslında kolay olanıdır.Yaptığımız hatalardan ders alsak ve bunu kabul etsek aslında bu metaforun ne denli saçma olduğunu anlayacağız değil mi?? 

Yorum Gönder

24 Yorumlar

  1. Sabahattin Ali'nin kalemini çok seviyorum, başka bir büyü var sanki kitaplarında:) Ben de henüz okumadım bu kitabını, merak ediyordum, yazınızı okuyunca daha çok bilgi sahibi oldum:) Emeğinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  2. Yazarın bu kitabını merak ediyordum. Aydınlatıcı bir tanıtım olmuş, konusunu bilmiyordum, ismi ilgimi çekmişti. Özellikle son paragrafta yazdıklarınıza katılıyorum. İnsanlar yapıp yapıp sonra buna kılıf uydurmayı çok iyi biliyor malesef. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet,bir günah keçisi seçilecek illa ki oda şeytan oluyor genelde:)

      Sil
  3. Sizin yazınızı okuyunca hemen kitaplığımdan bu kitabı indirdim. Niye okumamışım diye de hayıflandım hani. Elimdeki kitap bitince bu esere başlayayım. Paylaşım için teşekkür ediyorum. Bol okumalı, mutlu günler diliyorum size.

    YanıtlaSil
  4. Sabahattin Ali kalemini sevdiğimden emin değilim, çok bana hitap etmiyor. Ama elimde iki kitabı var onlarla bu algıyı kırabilirsem bu kitabı da aklımda alacağım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah kırarsınız, Sabahattin Ali okumayı ben çok seviyorum

      Sil
  5. Sabahattin Ali kitapları okumayı severim. İnsanın içine yönelen ve karakter analizleri yaptıran bir anlatımı var. İçimizdeki Şeytan da okuduklarım arasında yer alanlardan biri. Kitap karakteri Nihat hakkında verdiğiniz bu önemli bilgiyi bilmiyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında daha pek çok bilgi var ama uzatmayım diye yazmadım :)

      Sil
  6. çok iyi bu kitap yaa :) başına çok şey gelmiş ama yazarın bu kitap yüzünden :)

    YanıtlaSil
  7. Bu kitabı sesli kitap olarak dinlemiştim kitapyurdu'nun uygulamasından -tavsiye ederim çok başarılı bir seslendirmeydi... Kitap da çok hoşuma gitmiş, beni çok etkilemişti, siz de çok güzel yorumlamışsınız, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  8. Kız, Ömer’den kurtulduğu için sevinmiştim

    YanıtlaSil
  9. İnsan ilişkileri, geçim derdi güncelliğini koruyan konular. Ömer'in Macide'deyi bırakması da kolay bir karar değil. Ama olmayacak bir şey de değil. Yazar aklıselim bir son bulmuş bence romanına. Mantıklı buldum yani. Kitabı okuyunca farklı düşünür müyüm bilemedim ama :) Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyunca farklı düşündüm ben ama belli olmaz tabi:)

      Sil
  10. sevdiğim kitaplarından, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  11. çok güzel bir video hazırlamışsınız, sonu biraz havada kalma hissi uyandırabilir kitabın evet ama her haliyle güzeldir :)

    YanıtlaSil
  12. Yazarın üç romanını arka arkaya okumuştum. Kürk Mantolu Madonna, Kuyucaklı Yusuf ve İçimizdeki Şeytan. en çok bu kitabını sevmiştim ama nedense diğer iki kitabı kadar bilinmiyor ve okunmuyor.

    YanıtlaSil

Değerli Yorumlarınız İçin Çok Teşekkürler..