Jack London-Martin Eden (Dünya Klasikleri)




Sonu ile beni şoke eden muazzam bir eser.Her ne kadar sonu böyle olmamalıydı desem de...İnanılmaz bir mücadele ve sonunda gelen başarının hikayesi:Martin Eden.

Kitap bitmesin diye yavaş yavaş okudum.Bu çok garip bir duyguydu benim için.Kitabın bitmesini hiç istemediğimden kaynaklandı sanırım.Belki size saçma gelecek ama ben de durumlar tam da böyleydi:)
Sonu ile içimde kocaman bir boşluk bıraktı Martin Eden.Benim için her zaman özel bir yeri olacaktır Martin Eden'in.

Okumanın ne  denli güçlü birşey olduğunu idrak etmemizi sağlayan bu roman ayrıca statü farkını da temel alan bireysel bir mücadelenin ürünüdür. Hayalleri uğruna hiçbir fedakarlıktan kaçmayan Martin Eden'in hayat mücadelesi insanı derinden etkiliyor.

Bazı kitaplar vardır her okunduğunda farklı hissettirir,herkes farklı bir açıdan bakar hayata,her insanda farklı duygular oluşturur. İşte böylesine güzel bir eser. Eminim ki farklı zaman dilimlerin de okuduğum zaman farklı duygular uyandıracak ben de:)

Geçimini gemilerde çalışarak sağlayan Martin Eden kaba saba,konuşma dilini çok kötü kullanan,kaslı ve güçlü yağız bir delikanlıdır tabiri caizse.Statüsel olarak alt tabakadan bir insandır.Halkın içinden gelen, hayatı sıradan bir şekilde devam ederken bir gün Ruth adında güzel mi güzel,kültürlü mü kültürlü,adeta  meleğin yeryüzüne inmiş bir temsili olan bir bayanı görünce bizim Martin'in hayatı alt üst olacaktır.Ruth'u tanımlarken biraz abartmış olabilirim:)

Ruth Edebiyat bölümünde okuyan bir bayandır.Varlıklı bir aileden gelmektedir ve bir gün Martin Eden ile karşılaşır.Martin Eden kitap okumayı seven bir gençtir ve bu konuda muhabbet ederler.Onun konuşma dilinin berbat olduğunu düşünen Ruth ona bu konuda yardımcı olmaya çalışacaktır.Martin'in öğrenme hırsı ve zekası bir anlamda Ruth'u etkileyecektir.İkilisi arasında duygusal anlamda da yakınlaşma olacaktır zamanla.

Martin Eden Ruth ile tanışdıktan sonra Dünyaya bakış açısı değişmekte,sürekli kitap okuyarak kendini geliştirmektedir.Öte yandan eğitim hayatına yeniden başlayan Martin artık hayatı sorgulamaya ve sürekli yeni bilgilerin peşinde koşmaya başladıkça kendini daha çok geliştirmektedir.O kadar çok kitap okumaya başlamıştır ki kütüphanecinin bile dikkatini çeker bu durum.Ruth ile arasındaki kültür ve bilgi uçurumunu gitgide kapatarak neredeyse eşit hale geelcektir.Ondaki bu hırs Ruth'u derinden etkilemekte ve kendisini Martin'e daha çok yaklaştırmaktadır.

Ruth'un ailesi de bir anlamda Martin Eden'i kullanmaktadır.Martin'i asla ailesine yakıştırmayan Ruth'un anne ve babası Ruth'un aşka olan inancını alevlendirdiği için Martin Eden'e teşekkür borçludur.Ama bu yakınlaşma onlar adına da tehlikeli bir boyuta tırmanmaktadır.Burada yine o lanet statü farkı ortaya çıkacaktır ki asla sevmediğim bir durumdur.Zengin kız fakir oğlan toplumumuzun da kanayan yarasıdır adeta.Zenginlik tamam belki bazıları için çok önemlidir ama asla duygunun önüne geçmemelidir.

Okuma anlamında kendini inanılmaz şekilde geliştiren Martin Eden'in şimdi bir hedefi daha vardır.Yazmak ve büyük bir yazar olarak tarihe adını yazdırmak.Bu elbette kolay bir şey değildir ve sürekli karşısına çıkan zorluklar onu çok etkilese de hedefi uğruna asla vazgeçmeyektir.

Aşkı ile yazarlık hedefi arasında kalan Martin'iü zor zamanlar beklemektedir.İnsanın hedeflerine gitmek için amansızca verdiği mücadeleye tanık olacağımız bu güzel romanı sevdim ancak sonunu  yakıştıramadım.Belki de böyle bitmesini istemediğimden yada bunu karaktere yakıştıramadığımdan sonunu maalesef beğenmedim.Yine de enfes bir tat bıraktı bu kitap ben de... 



Yorum Gönder

23 Yorumlar

  1. Aslında bunu roman olarak değilde herkesin okuması gereken ve güncelliğini onca zaman geçmesine rağmen hala yitirmeyen ve herkesin kendinden birşey bulabileceği bir kitap olarak düşünürsekn belki fikrini değiştirebilirsin

    YanıtlaSil
  2. Benim de şu an okuduğum kitap. Bitirince ben de yazarım yorumumu şu an pek bir şey demeyim. :)

    YanıtlaSil
  3. Jack London kitaplarını çok severim, uzun zamandır listemde olan Martin Eden kitabını henüz okumadım, İş Bankası Yayınları'ndan olan baskısını aldım ben de:) Ayrıntılı yazmışsınız, emeğinize sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İş bankası yayınları muhtemelen benim okuduğum yayınevinden daha güzel çevrilmiştir ama her türlü güzel:)

      Sil
  4. Jack London kitapları iyidir. Kitap hakkında bilgim bulunmamaktadır. Kendinize iyi bakın kolay gelsin :)

    YanıtlaSil
  5. Jack London'un bazı kitaplarını okudum ama Martin Eden bunlardan biri değil. Konusunu öğrenince iyice emin oldum. Geçenlerde 2019 yapımı filmini edindim, ama izlemek nasip olmamıştı. Önce filmini izlerim. :) Bakalım yazınızdaki hissiyatı yakalayabilecek miyim ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Martin Eden'in okumanızı çok isterim çok güzel bir kitap

      Sil
  6. Bu pek harika anlatımınızdan sonra kitabı alıp okumak şart oldu. Okuyan gözlerinize sağlık olsun.

    YanıtlaSil
  7. Çok merak ettim, seveceğim bir kitap kesinlikle, listeme ekliyorum, eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  8. Jack London, statüleri romanlarına işleyen bir yazar gerçekten... her zaman etkilemeyi başarıyor insanı

    YanıtlaSil
  9. Listemde olan bir kitaptı ama bu kadar etkileyici bir yorumuna denk gelmemiştim açıkçası. Yazınızı okuduktan sonra en kısa zamanda okumalıyım dedim kendi kendime. :)

    YanıtlaSil
  10. okuyacağım :) okuyacağım :)keyifli, etkileyici okumalar olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler eylem hanım, okuduktan sonra yorumunuzu sabırsızlıkla bekliyorum :)

      Sil
  11. Konusu ilgimi çekti. Okuyacağım:)

    YanıtlaSil
  12. Martin Eden okuma serüvenimde izler bırakan, en sevdiģim roman karakteri.

    YanıtlaSil
  13. En iyi romanlardan biri. Kesinlikle okunmalı! 😇

    YanıtlaSil
  14. Martin Eden'ı okumak, bir insanın içsel ve dışsal dünyasında gerçekleştirebileceği değişimlerin sınırsız olduğunu gösteriyor. Jack London'ın kaleminden çıkan bu eser, sadece bir aşk hikayesi değil, aynı zamanda bireysel gelişimin ve toplumsal sınıf farklarının etkileyici bir analizi. Ruth ile Martin arasındaki ilişki, sadece iki insan arasındaki duygusal bağı değil, aynı zamanda kültürel ve sınıfsal uçurumları da işliyor. Karakterin yazara dönüşme yolculuğu, okuma ve öğrenmenin gücünü gözler önüne seriyor. Beni en çok etkileyen kısmı, karakterin kendi içinde ve dış dünyada yaşadığı dönüşümler oldu. Martin Eden, sadece okunacak değil, aynı zamanda üzerine düşünülecek bir eser. https://el-kitap.org/jack-london-martin-eden adresinden ulaşabilirsiniz. Herkesin mutlaka okuması gereken bir başyapıt.

    YanıtlaSil

Değerli Yorumlarınız İçin Çok Teşekkürler..